Thailand

Tub Island, Chicken Island & Poda Island

17 November 2008

Denna dag går vi tidigt till stan efter frukosten. Jag köper en ryggsäck för ca 150 SKR, och en keps för 50 SKR hos en försäljare. Kim och jag fortsätter vidare för att kolla upp olika utflyktsmål vid en turistinformation.

Vi bestämmer oss för en utflykt till de fyra öarna Tub Island, Chicken Island, Poda Island och Phra Nang. Tjejen som vi snackar med talar om att det går en båt om en halvtimme. Kim och jag nappar direkt och betalar för utflykten. Det ingår snorklingutrustning, mat och vatten. Vi sätter oss på några plaststolar vid sidan av gatan tillsammans med tre asiatiska tjejer och väntar. Bara efter ca 5 minuter får vi gå ner till båten, en sk. Long Tail Boat. Båten styrs av en ung asiatisk kille och längst fram i båten sitter vår guide, som också verkar rätt ung.

Första stoppet blir Tub Island! Där kunde man när tidvattnet är lågt gå över till en annan ö. När vi kom dit var det vatten till magen så vi fick vada eller simma över. Tub Island var fantastiskt fint, kritvit sand, rent och idylliskt. Vi snorklade runt vid strandkanten och såg fiskar i olika färger.

Efter ca 50 minuter åkte vi vidare till Chicken Island. Där blev det snorkling i 40 minuter. Man var lätt som en fjäder i vattnet och man kände sig så fri och levande. Runt Chicken Island var havsbottnen mer levande och det fanns fler fiskar att se. Kim och jag höll varandras händer medan vi beskådade havets vackra miljö.

Tredje ön blev Poda Island. När vi gick i land fick vi vattenflaskor och matlådor. Vi satte oss i skuddan under några träd och åt. På ön fanns en restaurang som såg rätt sunkig och gammal ut. Kim som inte blev mätt på sin mat var på jakt efter majskolv och glass. Detta hade dom inte på restaurangen tyvärr. Det var riktigt hett i luften och vi kände hur solen brände vår hud. Jag badade med keps och t-shirt för att skydda mig lite. På Poda Island stannade vi i 1h och 20 min.

När vi lämnar ön börjar det blåsa upp till oväder och vågorna blir högre. Jag som sitter längst bak i båten får vågornas stänk över mig gång på gång. Kim är också rätt utsatt. De andra mittemot får dock inte en vattendroppe på sig. Båten gungar och det känns faktiskt lite otäckt efter en stund. När Kim tar på sig en flytväst småskrattar de andra i båten, inklusive jag. Men tillslut tycker jag också att det är alldeles för obehagligt så jag tar också på mig en flytväst.

Tillslut är vi äntligen framme på den sista ön Phra Nang. Där är det mycket turister. De säljer till Kims glädje grillade majskolvar som han genast köper. På ön finns en grotta med någon staty och andra konstiga saker i som alla tar kort på, jag likaså. Jag är jättekissnödig och hittar en toalett som kostar 10 baht att använda. Innan vi går tillbaka till stranden på ön får vi syn på söta apor som kastar sig mellan grenarna i träden. Upp med kameran genast!

Färden hemåt i båten är tack och lov lugnare. Vid 16:00 är vi tillbaka igen. Vi blir skjutsade gratis till hotellet via en tuk-tuk. Väl på hotellet vilar vi i sängen och känner oss helnöjda med dagen.

På kvällen är det som vanligt dags för ett restaurangbesök. Vi är sugna på en drink och beställer en Sex on the Beach och en Long Island Ice Tea. Båda smakar fruktansvärt spritigt. De går inte dricka. Till och med Kim tycker det! Våra pizzor som vi beställde smakar heller inget vidare. Våra förväntningar slås i spillror totalt. Det verkar som om de finaste restaurangerna serverar den äckligaste maten. Nu när vi ätit två smaklösa pizzor under första veckan beslutar vi oss för att aldrig mer beställa en pizza i Thailand. :) Är man i Thailand ska man nog kort och gott bara hålla sig till thaimat. För det är de iallafall duktiga på. :)

Lägg till bokmärke    Skriv ut

Tub Island med sin kritvita sand. En Long Tail Boat i bakgrunden.

Vattnet var helt fantastiskt. Ingen kan väl motstå ett dopp här?

Man kan inte vara annat än glad när man är på en sådan här utflykt.

Dags för lunch på Poda Island. En mycket fin ö.

Söt apa i ett träd på ön Phra Nang.