Thailand

Elefantridning, grottor och vattenfall

20 November 2008

Klockan 08:30 blir vi upphämtade vid hotellet av en minibus. Idag är det dags för utflykt! Två tjejer hämtas också upp, sedan kör vi i ca 40 min innan vi stannar i djungeln.

Nu ska vi få rida elefant. För att komma upp på elefantryggen måste vi upp för en trappa i ett trähus. Killen som styr elefanten sitter på elefantens huvud. Kim och jag går en i taget på elefantryggen. Vi ställer oss i en liten sittplats med ett rep som enda säkerhetsbälte. Elefanten går i en timme i djungeln. Ibland går han i vatten, flod, ibland lera, ja terrängen varierar en del. I ner- och uppförsbackarna lutar det kraftigt, så det gäller att hålla i sig. Annars känns det mest avkopplande och fridfullt. Man följer med i elefantens gång och gungar fram och tillbaka på ryggen.

När vi kommer tillbaks får vi vatten och ananas. Vi pratar lite med guiden som berättar att elefanterna väger ca 3 ton, äter 300 kg/dag och sover a 3 tim/dygn. Varje elefant har en egen skötare, som har förts vidare genom tradition i familjen.

Vi åker vidare med minibussen. När vi stannar befinner vi oss fortfarande i djungeln eller snarare regnskog. Det regnar, guiden ger oss var sitt paraply. Vi går genom skogen, det är halt och lerigt på vissa ställen. Tur att jag tog på mig gympaskor tänker jag. Vi ska snart komma fram till en grotta. Vägen är delvis mycket brant med obehaglig terräng. Sista biten är brantast, en trappa går uppför som saknar vissa trappsteg. Ett felsteg, och man kan ramla handlöst bakåt och slå sig fördärvad. Vi går koncentrerat och försiktigt.

Tillslut är vi framme vid grottan. För att komma in i den måste vi krypa eller gå på knä! Väl inne i grottan är utrymmet större, men däremot är det becksvart. Guiden har iaf med sig en ficklampa för att kunna lysa upp vart vi ska gå. Stenar hänger ner och stenar ligger på marken. Överallt flyger fladdermöss och vi hör hur de tjuter. Det känns lite läskigt, jag skulle aldrig våga vara ensam där inne ensam. När vi kommer ut igen måste vi gå samma väg som vi kom. Att gå nerför känns ännu mer farligt. Man halkar till då och då, men guiden hjälper oss med att passerade de svåraste partierna. Vi kommer tillslut fram till bussen, mycket smutsiga men välbehållna. Puh!

Efter denna tripp hoppar vi in i bussen igen och kör vidare till en nationalpark. Därifrån går vi en väg som leder fram till vackra vattenfall. Jag är den enda som badar i det kalla vattnet. Vi tar väldigt fina kort och njuter av den härliga upplevelsen. På vägen ner visar guiden oss ett gingertree (ingerfära träd). Han ber oss också smaka på tobaksblad som inte smakar särskilt gott. Spottas ut nästan direkt. Det sista vi gör innan vi åker vidare är att fotografera en påfågel som sitter i ett träd nära minibussen. Sedan blir det mat på en lokal restaurang i närheten. Thaimat med ris. Till Kim fixade de en vegetarisk rätt med grönsaker och ris.

Efter lunchen kör vi vidare till Krabi, där endast Kim och jag fortsätter utflykten tillsammans med guiden. Vi går på en lång brygga som sträcker sig över träskmark. Under denna brukar tidvattnet vara när det är högt. Vi får vänta en stund på en båt emsamma längst ut på bryggan. Lite övergivna känner vi oss och samtidigt väldigt kissnödiga! Efter mycket övervägande hoppar jag ner i leran och gör mitt behov. Nästan precis efteråt kommer guiden tillbaks!

Tillslut kommer båten som är en Long Tail Boat. Vi åker ut på brunaktigt vatten, förbi träsk där det enligt guiden kan finnas krokodiler. Det närmaste krokodil vi ser är en stor ödla som ålar sig uppför strandkanten. Efter några minuter är vi framme vid ett "floating village" som livnär sig på fiske. Vi blir guidade av en kille som visar oss de mest konstiga och utséendemässigt roliga fiskarna. Jag matar även några biffiga hajliknande fiskar med småfisk. Det småregnar under hela besöket hos fiskaren, men det känns nästan passande med regn denna dag. Fiskarens fru sitter och rensar mysslor och barnen sitter tillsammans med andra släktingar i huset. De verkar ha så mysigt tillsammans. Fiskaren förklarar att han har ett "easy living", utan stress och störande moment. :) Man kanske skulle bli fiskare. Jag får hålla en fisk som kan blåsa upp sig själv till en rund boll och en fisk som var fyrkantig som en låda. Det var helt surreal! Kim fotade som en tok och jag bara skrattade.

Det sista stoppet vi gör denna dag är vid en grotta, eller rättare sagt vid en strand. Vi får gå flera trappor upp för att komma in i den. Denna grotta har inga fladdermöss tack och lov. Den är ljus och har mycket stenaktiga skulpturer. Uppe i grottans tak finns ett hål där ljuset tränger sig in. Vid det här laget är både Kim och jag rätt trötta på grottor så vi är lättade när vi kommer ut igen. Efter en färd med Long tail båten kommer vi till minibussen igen, som kör oss hela vägen tillbaka till hotellet.

Trötta och vrålhungriga beger vi oss med taxi till Burger King. Där beställer vi varsin stor meny som vi fullkomligt vräker i oss. Energiförrådet var verkligen sluttömt efter en hel dag av upplevelser och äventyr! Mätta och belåtna åker vi till hotellet igen där vi sover en mycket skön sömn. :)

Lägg till bokmärke    Skriv ut

Man kanske skulle skaffa en elefant som transportmedel istället för bil?

Elefanten gick genom både flod, lera och djungel. Inget stoppar en elefant!

Kim med vår vän elefanten och dess skötare i bakgrunden.

Vi är på väg till en grotta tillsammans med guiden och två andra tjejer.

Jag inne i den kolsvarta grottan fylld av fladdermöss.

Det var skönt med ett kallt dopp vid vattenfallen.